Obhajoba novinárov a kritika vlastníkov

Tento článok obsahuje špekulácie a niektoré tvrdenia v ňom sú nepodložené. Ak by boli podložené, dnešná spoločnosť by inak vyzerala.

To, že by pán premiér Robert Fico ako ústavný činiteľ krajiny v liberálnej demokracii nemal používať urážky a vulgarizmy, je jasné, no jeho výroky ukazujú a odhaľujú tri dôležité pravdy, ktoré si určitá časť obyvateľstva nechce priznať. Po prvé to ukazuje, že sa s rozpadom politickej korektnosti v politike a médiách v posledných desaťročiach, čoho dôkazom je Donald Trump ako prezident najsilnejšieho národného štátu na svete, otvorila úprimnosť v skutočných emóciách a názoroch do spoločnosti, ktoré dovtedy zostali skryté. Súčasný vývoj nevytvoril vulgarizmus a rasizmus a protiústavné názory, ale až teraz ho vyplavil na povrch a do verejnej diskusie, veci, ktoré si dovtedy ľudia hovorili len v súkromí, dnes vykrikujú otvorene. Tento fenomén nie je v podstate negatívny, len odhaľuje problémy, ktoré treba riešiť a možno ich riešiť len diskusiou a pokojom. Po druhé ukazuje esenciálny vulgarizmus slovenskej kultúry. Výroky Donalda Trumpa a iných vyvolávajú také pobúrenie u ľudí nie preto, lebo by bolo zakázané ich vyjadriť vo verejnosti, ale preto, lebo väčšina obyvateľstva takéto výroky považuje za sociálne neprijateľné aj v súkromnom rozhovore. Ak sa začínajú v slovenskej politike používať urážky a nadávky, hovorí to viac o tom, že v reálnej typickej súkromnej konverzácii na Slovensku nikto nie je pohoršený nad takýmto správaním, ukazuje to skutočnú podstatu rozhovorov na Slovensku.

A po tretie, a to si, ak chceme tento problém vyriešiť, musíme priznať, je, že dominantné médiá na Slovensku, tak ako aj „na západe“, sú vo svojej dennej práci ideologické, nie sú nestranné, ale sú zaujaté a sledujú jasné stranícke politické záujmy a programy. Tento trend má svoj pôvod v postupnom rozširovaní žltého žurnalizmu a komercializácii správ, ktoré sa začali pred štyridsiatimi rokmi. Dovtedy v správach a žurnalizme, nepostihuté žltým žurnalizmom a porušovaním etických princípov, bolo očakávané, že operovali na stratu, neekomicky a nie podľa princípov slobodnej konkurencie. Akonáhle sa otvorili dvere slobodného trhu do podniku žurnalizmu, celý sa postupne začal premieňať do zábavného parku a oslave klamstiev. Súvisí to jednoducho s tým, že tie najšokujúcejšie odhalenia, tie presvedčenia a emócie hlboko usadené v ľuďoch a klamstvá sú tie, ktoré sa najlepšie predávajú. Ak sa tento proces začne, vytvorí pre toho, kto tieto praktiky používa a na etický kódex kašle, výhodu na trhu a spustí konkurenčný boj, v ktorom sú postupne všetci, pre udržanie podniku v zelených číslach, nútení prijať rovnaké praktiky, pričom sa to celé viac a viac eskaluje. Symbolicky tento vývoj aj ilustruje principiálnu neudržateľnosť kapitalizmu. Klamstvá sa lepšie predávajú a najmä od éry vzniku internetových médií a prístupu k informáciám bez poplatku sa vytvára prostredie, kde aj tie posledné rešpektované médiá sú nútené do bankrotu, ak sa neprispôsobia novým pravidlám na trhu. Preto vidno clickbaitové nadpisy ako vystrihnuté z YouTube videa o bermudskom trojuholníku a PewDiePiea: „Minister porušil zákon“ „Premiér novinárom:…“ (keď povedal niektorí), Rusko plánuje inváziu, ženy chcú toto, robia hento, vedci hovoria toto, keď to nepovedali atď.

A tiež sa odhaľuje, že médiá na Slovensku, ako aj v USA a Veľkej Británii, sú vo svojom obsahu, vyberaní slov a písaní komentárov, glos a názorov veľmi jasne politicky orientované. Vidno to až komicky jasne v tom, ako sa už celý rok snažia zdiskreditovať, dezinformovať a ako sa stavali k ľavicovým kandidátom Bernieho Sandersa a Jeremyho Corbyna. Tam sa aj ukazuje, že údajne „ľavicové“ a „liberálne“ médiá, ako The Guardian, The Washington Post sledujú veľmi jasnú liberálne pravicovú politickú líniu a ich celý obsah práce je v tom, ovplyvniť verejnú mienku do jasne určeného a cieleného smeru. (Štúdia o téme dole) Toto siaha hlboko do minulosti, ukazuje sa na to napríklad v tom ako médiá vykresľovali Enrica Berlinguera, Huga Cháveza a ďalších. Tiež sa to ukazuje v tom, že už päťdesiat rokov úplne ignorujú tri najväčšie genocídy povojnových dejín, ktoré boli genocídy, na ktorých sa nepriamo alebo priamo podieľali štátne inštitúcie USA, v Kórei, Indonézii a Latinskej Amerike, veľmi podobne, ako médiá v minulom režime ignorovali genocídy Stalina a Mao tse Tunga.

Rovnaký fenomén veľmi jasne vidno aj na Slovensku, kde si myslím, nie je prekvapením tvrdiť, že tu už desať rokov vládne koncentrovaná a organizovaná kampaň, ktorá sa snaží vytvoriť nenávistnú atmosféru a presvedčenia voči jednej politickej strane a jednému ideologickému prúdu. Nestranné a objektívne snahy o politickú žurnalistiku sú zatienené tými hlasnými výkrikmi boľševizmu, komunistov vo vláde, príživníkov a zlodejov. Táto kampaň priamo nadväzuje na vládu antikomunistickej propagandy a nenávisti po novembri 89, ktorá mala za cieľ, tieto názory a ľudí vylúčiť z demokratického procesu. Tento ideologický až priam náboženský fanatizmus, najlepšie vyobrazený v priam inkvizítorných rečiach poslancov ako Igora Matoviča, Richarda Sulíka a Daniela Lipšica, smeruje len k jednému cieľu a náznaky toho vidno už dnes, ako v zbití Aleny Krempaskej a to k násilnej revolúcii a/alebo k spontánnemu politickému násiliu. Tieto emócie explicitne vidno všade na internete a v súkromných rozhovoroch a implicitne aj vo vyjadreniach ako „Zmiznite“.

network

Ak pán premiér hovorí o predávaní pracovnej sily niektorých novinárov, robí rovnako ako Ľuboš Blaha podľa mňa jednu chybu: podceňuje skutočnosť, že novinári sú rovnako ako každý iný utláčaný a vykorisťovaný človek v kapitalizme námezdný otrok a že ich prežitie, životné podmienky sú závislé od toho, či zostanú na svojich pracovných miestach v spoločnostiach patriacim členom kapitalistickej triedy. Skutočnosť, že vlastníci týchto médií ovplyvňujú obsah a nariaďujú zostavenie určitých článkov s určitými nadpismi a určitým obsahom, je skutočnosť, ktorú neviem podložiť dôkazmi, ktorá je ale evidentná pre každého, kto sa ráči nad tým zamyslieť, že prečo by médiá kritizovali určitých ľavicových kandidátov a nepripúšťali určité politické názory do obsahu svojich článkov a do svojich diskusií. Slobodu prejavu neobmedzujú, len pokiaľ to nie je proti zákonu alebo pokiaľ si to nikto nevšimne. Všetkých týchto ľudí obhadzujú a obviňujú, označujú za boľševikov preto, lebo to je jediná vec, ktorej sa boja, jediná starosť, ktorú v skutočnosti vo svojom živote blahobytu a nadbytku majú, stratiť tieto kopce nahromadeného bohatstva, ktoré ukradli od utlačovaných pracujúcich a pod hrozbou násilia si ju udržiavajú a vo svojej nekonečnej šikovnosti a múdrosti sú ešte presvedčení o správnosti a práve svojho konania. Novinári sú naopak, ako každý pracujúci, spojenci pracujúcich v boji proti útlaku a vykorisťovaniu, ktoré ako nočná mora, ako kliatba, určuje tisíce rokov osudy ľudí. Slovenskí novinári, ktorí pracujú za mzdu na chudobu, na prenájom dvojizbového bytu sú rovnako ako všetci ostatní pracujúci v tomto systéme schopní, šikovní, žiadni ťuťmáci, tí a jedine tí, ktorí vytvárajú bohatstvo tohto sveta a nútení opúšťať etický kódex a plniť si svoju prácu v nečestnej forme. Len ich ešte možno čaká spoznanie svojej moci, sily a slobody, pomocou ktorej sa môžu oslobodiť od tohto stavu, v ktorom sú dnes nútení pracovať viac ako 40 hodín týždenne, len aby mohli prežiť a ďalej pracovať, len oni ako všetci pracujúci, môžu a majú v rukách moc, u nich sa začína to, kde ja končím.

Slovami z filmu The Network od Sidneyho Lumeta z roku 1976 končím:

Arthur Jensen: „You have meddled with the primal forces of nature, Mr. Beale, and I won’t have it! Is that clear? You think you’ve merely stopped a business deal. That is not the case! The Arabs have taken billions of dollars out of this country, and now they must put it back! It is ebb and flow, tidal gravity! It is ecological balance! You are an old man who thinks in terms of nations and peoples. There are no nations. There are no peoples. There are no Russians. There are no Arabs. There are no third worlds. There is no West. There is only one holistic system of systems, one vast and immane, interwoven, interacting, multivariate, multinational dominion of dollars. Petro-dollars, electro-dollars, multi-dollars, reichmarks, rins, rubles, pounds, and shekels. It is the international system of currency which determines the totality of life on this planet. That is the natural order of things today. That is the atomic and subatomic and galactic structure of things today! And YOU have meddled with the primal forces of nature, and YOU… WILL… ATONE! Am I getting through to you, Mr. Beale? You get up on your little twenty-one inch screen and howl about America and democracy. There is no America. There is no democracy. There is only IBM, and ITT, and AT&T, and DuPont, Dow, Union Carbide, and Exxon. Those are the nations of the world today. What do you think the Russians talk about in their councils of state, Karl Marx? They get out their linear programming charts, statistical decision theories, minimax solutions, and compute the price-cost probabilities of their transactions and investments, just like we do. We no longer live in a world of nations and ideologies, Mr. Beale. The world is a college of corporations, inexorably determined by the immutable bylaws of business. The world is a business, Mr. Beale. It has been since man crawled out of the slime. And our children will live, Mr. Beale, to see that… perfect world… in which there’s no war or famine, oppression or brutality. One vast and ecumenical holding company, for whom all men will work to serve a common profit, in which all men will hold a share of stock. All necessities provided, all anxieties tranquilized, all boredom amused. And I have chosen you, Mr. Beale, to preach this evangel.“

Zdroje:

Štúdia o mediálnom informovaní o Jeremy Corbynovi:

Bernie Sanders:

http://reverbpress.com/features/bernie-sanders-was-right-media-blackout-badly-hurt-campaign-harvard-study-confirms/

Pridaj komentár

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s