They Live ako antonym We Can

Filmu od Johna Carpentera sa vyčítajú rasistické a antisemitské podtóny. Ja sa snažím predstaviť lepšiu interpretáciu.

Film je predsa len film, fikcia, umelé, obmedzené znázornenie reality, mimofilmového sveta, odtlak svetla, aj v dokumente je neinteraktívny, nasmerovaný, spravený s úmyslom, so strihom a rozhodnutiami ľudí, ktorí ho vytvárali. Napriek tomu, si myslím, by bolo chybné, považovať film ako realizáciu reality a predstáv mimo sveta, v ktorom žijeme. Každý film, aj keď ide o animáciu, či surrealizmus (možno s výnimkou CGI) zobrazuje a je záznamom dvoch skutočností, skutočnosti, ktorá existovala v čase natáčania, skutočnosti setu, hercov a padnutia klapky a skutočnosti, ktorá existuje len počas projekcie a za predpokladu spolupráce s diváčkou (úmysel – zasvätení v gender theory pochopia). Ale každý film napokon, ako všetky umelecké či mediálne správy, myšlienky a predstavy, čerpá z reálnych životov, skúseností a materiálneho, zmyslami vnímaného sveta.

They Live od Johna Carpentera je jedným z filmov, ktoré možno označiť za kultový, avšak vo svojom čase bol komerčne neúspešný a odvtedy zostáva kontroverzný a obľúbený skôr kvôli svojej typickej Carpenterovej estetike a soundtracku, ktorý mu dodáva ten správny guilty pleasure pocit, camp, čiže jednoduchý akčný film, ktorý si vedia užiť aj intelektuáli. Toto dosahuje tým, že Carpenterove filmy sú naplnené mnohými témami. They Live, je v skratke satirické sci-fi, ktoré rozpráva príbeh robotníka, ktorý príde do LA a narazí na nejakú podozrivú skupinu teroristov (?), ktorí rušia signál televízií a vyrábajú a rozdávajú okuliare. Keď si tie okuliare nasadí, zistí, že svet je ovládaný mimozemšťanmi.

Okuliare, ktoré si protagonista (kolektívny hrdina) nasadí, práve naopak od dnešnej funkcie, ktoré slnečné okuliare spĺňajú a to je zaradenie sa do masy, oddeľujú od sveta to, čo je ideologický obsah a projekcia a slúžia tak k oslobodeniu zraku.

theylive2

Kritici obviňujú They Live z toho, že hnusní emzáci symbolizujú Židov a stáročnú rasistickú tradíciu, datujúcu späť asi k Svedkom Sionu (alebo aj skôr), ktoré napísali a rozšírili tajné služby cárskeho Ruska ako súčasť pogromov a antisemitizmu toho režimu. Táto teória, odvtedy veselo používaná neonacistami a inými krajnými pravičiarmi, tvrdí, že médiá sú ovládané židovskou konšpiráciou. Keď ale človek spraví poctivú analýzu a pozrie sa na dialógy a obrazy filmu, zistí, že skôr datujú k inej teórii. Čo, They Live sfilmuje, je skôr teória kultúrnej hegemónie Antonia Gramsciho, talianskeho medzivojnového komunistu. Táto teória v marxistickej tradícii datujúcej k Nemeckej ideológii z roku 1846 tvrdí a snaží sa vysvetliť, ako ľudia rozmýšľajú, prečo tak rozmýšľajú, čo je regulatívna ideológia, ktorá určuje sociálne normy, zmýšľanie a napokon aj konanie ľudí v spoločnosti a odkiaľ pochádza a prečo existuje. Táto ideológia, prítomná v tých najbanálnejších činoch a rozhodnutiach ľudí v ich každodennom živote, pochádza, je vytváraná a udržiavaná kultúrnymi inštitúciami v konkrétnych spoločenských formách a vývojových stupňoch. Jej funkciou je zabezpečiť, aby jej členovia spĺňali svoje spoločenské roly, poznali a dodržiavali jej pravidlá, písané či nepísané a drží tak spoločnosť pohromade. Jej funkcia a pôvod je ale od kedy existuje ľudská civilizácia, s tým spojený súkromný majetok a triedna vláda, udržiavať najmä hospodársky poriadok tej či onej spoločnosti, teda udržiavať triednu nadvládu a stav vykorisťovania. Aj v prvých stupňoch triednej spoločnosti, ako v starovekom Ríme, kde vláda nad otrokmi a nad plebejcami bola najmä udržiavaná represívnym štátnym aparátom, hrala úlohu ideologická nadvláda. Vo feudalizme potom hlavnou ideologickou inštitúciou reprodukujúcou výrobné vzťahy bola cirkev. Dnes sa táto moc rozprestrela do viacerých zdrojov, do škôl, do rodiny, no najmä do umenia, médií a presunula sa do voľného času ovládaných indivíduí. Popri tom sa aj represívne aparáty a samotné základné hospodárske aktivity, ako práca, nakupovanie a s tým spojená reklama a sociálny kapitál stávajú rozširovateľmi tejto ideológie. Podstatné je si uvedomiť, že ako v minulých triednach spoločnostiach, aj dnes sú tieto organizácie fyzicky prepojené s vládnucou triedou buď priamym vlastníctvom alebo inou formou kontroly.

theylive5

Celý príbeh filmu They Live sa točí okolo oslobodenia a emancipácie z tejto ideológie a odhalenia „tých, čo žijú“ medzi nami (aj keď toto možno vyložiť aj šovinistickým spôsobom). Toto odhalenie je umožnené pre protagonistu prostredníctvom slnečných okuliarov, ktoré túto ideológiu prekladajú do takej pochopiteľnej ľuďom. Centrálnou scénou vo filme je nasadenie týchto okuliarov Johnom Nadom a následné odhalenie ideologického obsahu bežných mediálnych správ, reklám, ktoré hovoria „Obey“, „Marry and reproduce“, „Dont think“, „Consume“, „Watch TV“, „Sleep“. Tieto správy sa nachádzajú vo výkladných skriniach, v časopisoch, v televízii, skrátka obklopujú ľudskú spoločnosť. Na peniazoch stojí „This is your God“.

theylive4Odhalenie pôvodcu týchto správ a tejto vlády v osobách so zjavne neľudským pôvodom, spôsobuje šok a násilie. Títo mimozemšťania, reprezentujúci vládnucu triedu, sú, ako sa neskôr ukazuje, vo všetkých dôležitých hospodárskych a vládnych pozíciách a je na nich inokedy referované ako na vlastníkov. Tieto okuliare a celý film napokon je metaforou na ideológiu, nie na jednu, ale dve, teda na ideológiu, ktorá udržiava svet a na tú, ktorá jej dáva nový alebo dvojitý význam. Ideológia je rovnako tá, ktorá svet ukazuje ako bez významu a jedného mocenského centra ako aj tá, ktorá ho prekladá ako kontrolovaný menšinou. Tieto okuliare sú symbolom pre akýkoľvek semantický a významový systém, systém, ktorý svetu dáva význam. Ľudia, ktorí tieto okuliare, ktoré svet prekladajú do čiernobiela, nenosia, nosia iné okuliare. V prípade filmu They Live sú slnečné okuliare samozrejme nosičom historického materializmu, ktoré svet vysvetľujú cez existenciu tried. Aj v spôsobe úžasu, šoku a celkovej zmeny pohľadu tento film ukazuje osobnú skúsenosť ľudí, ktorí si tieto okuliare nasadia. S týmito okuliarmi je svet naozaj čiernobiely, zdá sa byť neskutočný, ako najhoršia možná nočná mora a predstavitelia vládnucej triedy so svojim astronomickým bohatstvom sa zdajú byť takí vzdialení a odcudzení ako keby boli príslušníci nejakej vyššej rasy. Film túto ideológiu ukazuje ale hierarchicky vyššiu ako tú normálnu, keďže nestráca svoj účinok aj po zložení okuliarov a svet bez nich je vnímaný ako falošný. Tieto okuliare sú tak presnou antitézou ružových okuliarov liberálneho kapitalizmu, súčasnej vládnucej ideológie, ktorá dnešný hospodársky systém vidí ako koniec dejín s nevyčerpateľným inkluzívnym potenciálom. Celý zostatok filmu potom popisuje cestu k zničeniu tejto ideológie v zostávajúcom obyvateľstve, ktoré je tu dosiahnuté prostredníctvom zničenia vysielača. Koniec filmu je potom spoznanie vládnucej triedy utlačovanou triedou, v podstate celá revolúcia. Čo sa stane potom, je tiež v tradícii marxizmu otvorená otázka, film podobne ako Marx len ľuďom podáva pravdu, ale hovorí, spravte s tým niečo sami, čo, to je ponechané na vás.

Roddy Piper, Keith David *** Local Caption *** They Live, , John Carpenter, USA, 1988, V'16, Spielfilme

Najdlhšou scénou filmu je pritom pokus Johna Nadu tieto okuliare nasadiť na tvár svojmu kolegovi, ktorý sa bráni a bráni. Táto scéna a jej dĺžka korešponduje s najťažšou úlohou ľavice a tou, ktorá zaoberala najväčší čas, ľudí presvedčiť, aby si tieto okuliare nasadili. V tejto scéne sa určitým spôsobom nachádza aj dnešná spoločnosť. Objaviť alebo aj vytvoriť také okuliare, ktoré by jednoduchým nasadením dokázali ľuďom preložiť ideológie a preložiť skutočnosť, je napokon možno jediná alebo najdôležitejšia činnosť, ktorá napĺňa čas a úlohu ľavice. Čo s tým ľudia spravia, keď si tieto okuliare nasadia a zažijú skutočnosť v iných farbách, je potom zodpovednosť a slobodné rozhodnutie ľudí.

Z protikladov They Live a We Can sa tak môže stať They Live, We Can.

Zdroje:

They Live, 1988, John Carpenter

scéna s okuliarmi: 00:32:04-00:38:16

https://www.youtube.com/watch?v=JI8AMRbqY6w

bitka o nasadenie okuliarov: 00:55:30-01:01:54

Pridaj komentár

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s